TIPS AGAR TIDAK DITIPU SEMASA MEMBELI RUMAH SUBSALE
TIPS AGAR TIDAK
DITIPU SEMASA MEMBELI RUMAH SUBSALE
Sebenarnya,
banyak MASALAH boleh timbul dalam proses pembelian rumah subsale.
Antara masalah
yang boleh berlaku adalah:
1) Duit Booking
Hangus
Perjanjian
jual beli lazimnya mesti ditandatangan dalam masa 14 hari berkerja daripada
tarikh booking. Dalam masa 14 hari tu lah, anda mesti pastikan pinjaman dah
lulus dan kemudian tandatangan perjanjian. Sekiranya anda rasa pinjaman tu tak
boleh dapat keputusan dalam masa 14 hari, minta ejen untuk tukar ke 21 hari
berkerja. Ini penting untuk melindungi tuan puan daripada duit booking itu
hangus. Pemilik ada hak untuk batalkan perjanjian dan forfeit booking fee yang
dibayar jika tempoh ini tak dipatuhi.
2) Duit Simpanan
Habis/Rugi
Sebelum membeli
rumah subsale, anda perlu tahu kos-kos yang perlu anda tanggung sepanjang
proses pembelian rumah. Ini kerana, anda bukan sekadar membayar harga rumah
yang anda beli, tetapi banyak lagi kos-kos lain yang perlu anda bayar sebagai
contoh 3% deposit, duit lawyer, maintenance rumah (renovate rumah), EPF.
3) Dah Bayar Tapi
Tak Dapat Rumah
Sekiranya anda
berhubung dengan orang yang salah, tak mustahil anda akan jadi mangsa scammer.
Duit belian rumah telah dibayar, tapi anda tak dapat rumah. Walaupun kes ini mungkin
kes terpencil, tetapi ia TIDAK MUSTAHIL berlaku sekiranya anda tidak mengikut
prosedur pembelian rumah yang sah.
4) Masih Ada
Tunggakan Bulanan Rumah
Sepatutnya hal
seperti ini tidak berlaku sekiranya anda melantik peguam yang bertauliah dan
pakar dalam bidang hal ehwal hartanah. Ini kerana, hal-hal seperti ini adalah
tugas mereka untuk memastikan segala bil dan hutang rumah diselesaikan sebelum
kunci rumah diserahkan kepada anda.
5) Proses Ambil
Masa Terlalu Lama Disebabkan Ejen Tidak Memudahkan Proses
Proses pembelian
rumah subsale kebiasaannya akan mengambil masa 3-6 bulan sahaja. Tetapi banyak
kes yang mengambil masa yang lama. Antara sebabnya adalah kerana ejen/peguam
tidak membantu memudahkan proses. Lebih parah, apabila anda terpaksa membayar
penalti kepada penjual kerana proses pembelian mengambil masa yang lama
daripada tempoh yang ditetapkan.
6) Bank Dan Lawyer
Tak Layan Pembeli Rumah
Jangan tak
percaya! Ada kes, pihak bank dan lawyer tak layan pembeli rumah. Antara
sebabnya mungkin pada pandangan mereka, anda tak layak membeli rumah. Itulah
sebabnya pentingnya khidmat ejen hartanah untuk memberi konsultasi kepada anda
selaku pembeli agar anda dapat bersiap sedia dengan segala dokumen yang
diperlukan supaya anda ‘laku’ di mata pihak bank/peguam.
7) Bank Susah
Terima
Kadang-kadang
berlaku juga kes permohonan pinjaman perumahan anda ditolak, TIDAK DILULUSKAN.
Antara sebabnya dokumen yang tidak lengkap. Antara sebab lain yang menyebabkan
anda tidak layak memohon adalah anda tidak dapat berhubung dengan contact
person yang betul daripada pihak banker itu sendiri.
8) Tiada Agreement
Bertulis
Perjanjian hitam
putih sangat penting dalam proses pembelian rumah subsale. Anda perlu
menandatangani beberapa perjanjian/borang seperti SPA/SNP, Offer to Purchase
Form (OTP). Sekiranya anda tidak diberikan perjanjian bertulis oleh pihak yang
menguruskan proses pembelian rumah, ketahuilah bahawa anda mungkin sedang
ditipu oleh pihak tersebut.
MACAM SUSAH JE
PROSES BELI RUMAH SUBSALE…
Tak susah. Proses
pembelian rumah subsale akan menjadi lebih mudah sekiranya anda menggunakan
khidmat ejen hartanah. Ini kerana, ejen hartanah adalah individu yang berpengalaman
dan berpengetahuan dalam hal ehwal hartanah. Selain itu, mereka juga mempunyai networking
dengan pihak peguam dan bank-bank yang akan menguruskan proses pinjaman
perumahan anda nanti.
Namun begitu,
selaku pembeli, anda tetap perlu cakna tentang proses pembelian rumah subsale
agar anda dapat mengelakkan diri daripada ditipu.
1) Kenali Latar Belakang Ejen Hartanah
Bukan semua
individu yang mengiklankan penjualan rumah subsale adalah ejen hartanah yang
berdaftar. Maka, anda perlu semak dahulu latar belakang ejen hartanah yang
dilantik.
Bermula tahun
2014, dah mula berkuatkuasa di mana semua ejen perlu mendaftar dengan Lembaga
Penilai, Pentaksir, dan Ejen Harta Tanah Malaysia (LPPEH).
Anda boleh semak
keahlian ejen hartanah tersebut dengan cara scan QR code gunakan aplikasi di smartphone, maklumat lengkap ejen hartanah akan
terpapar di smartphone. Ini kerana, ejen
hartanah yang berdaftar akan dibekalkan dengan tag nama yang mempunyai QR code oleh LPPEH dikenali sebagai REN TAG.
2) Jangan
Melakukan Transaksi Bayaran Kepada INDIVIDU
Sebarang bayaran yang anda ingin lakukan perlukan
dibayar kepada akaun syarikat ejen hartanah/peguam yang rasmi. Jangan buat
pembayaran ke akaun nama individu.
Jika ingin membuat pembayaran secara tunai, sila buat bayaran di pejabat
berdaftar ejen hartanah/peguam yang dilantik, dan dapatkan terus resit rasmi.
Jangan sekali-kali buat bayaran tunai di luar pejabat rasmi ejen/peguam yang
dilantik untuk elakkan sebarang kejadian buruk berlaku.
Segala bayaran yang dibuat, perlu disertakan dengan
resit rasmi sebagai bukti pembayaran.
Ini antara gambar dimana saya bersama client saya menandatangi perjanjian di pejabat lawyer.
IRA ZOHARI
Senior Real Estate Negotiator
Phone: 016-321 9088
Maxxan Realty Sdn Bhd
WA: https://talktoira.wasap.my/
FB: https://www.facebook.com/IraZohariOfficial
Telegram: https://t.me/irazo_property/904
Comments
Post a Comment